love forever

Isnin, 9 Februari 2009

Pengalaman mengikuti BAKTI SISWA di Kuantan

Dapat Keluarga Angkat Baru
Cuti hari raya Cina yang lepas terpaksa aku korbankan semata-mata ingin mencari pengalaman mengikuti Bakti Siswa di Kuantan, Pahang. Mulanya, aku macam berat hati nak mengikuti program tu, tapi rasa kesian pada Niza yang menebal menyebabkan aku macam terpaksa joint program tu. So, pada hari bertolak ke sana, aku pon bersiap-siap la mengemaskan barang-barang dan pakaian. Nak kata seronok macam tak seronok je, mana taknya orang lain sebuk mengemas barang nak balik kampung, yang aku pulak sebuk-sebuk kemas barang nak g Bakti Siawa. Tapi yang penting Nadia, Farah dan Fatin pon joint gak program tu, so ada la kawan-kawan. Takut jugak aku kalau Nadia dan fatin tak joint program tu, maklumla dieorang tu kena mintak izin kat buah hati masing-masing. Macam suami isteri plak nak mintak-mintak izin. Adoyai...Aku???Aku biasa la nak mintak izin dari saper??? So, aku mintak la izin dari mak aku. Ok per????


Hmmm..tapi yang paling bestnya aku dan Fatin dapat mak dan ayah angkat yang sporting. Muda lak tu. Mak angkat aku tu umurnya 31 tahun dan ayah angkat umurnya 39 tahun. Tapi kitorang panggil gelaran mak dan ayah jugak la. Dia ada dua orang anak, sorang umur 10 tahun dan sorang lagi 6 tahun. Apa yang paling best, family angkat aku ni pandai memasak dan merupakan pembekal buat kueh muih. So tiap-tiap pagi mesti mak n ayah aku ni akan wat kueh n hantar kat mana tah, lupa plak aku apa nama tempat eh. Sepanjang 6 hari berada kat sana, aku n Fatin dihidangkan dengan makanan yang lazat-lazat. Adoyai boleh jadi gumuk aku, tapi aku tak kisah, makan banyak mana pon aku tetap maintain kurus tak macam si Fatin tu, aku tengok dia makin gumuk hahahahahha. Maaf la yer...hihihi.Sepanjang dok ngan family angkat aku tak penah plak menolong mak aku tu masak, maklumla buzy dengan program. Asal balik jer, nasi n lauk pauk dah dihidangkan atas meja. So, aku pon apa lagi, makan la sepuasnya. Tambah pulak aku ni tak der pantang apa-apa makanan, so makan je la. Paling best sekali family angkat aku ni bawa aku g jalan-jalan kat bandar kuantan waktu malam.

Huh..seronok sangat-sangat. Makan pulak berhadapan dengan laut. Ada satu hari tu, family angkat aku tu bawak aku pergi ke rumah kawan dia kat Tanjung Lumpur. Sedih tol bila tengok rumah-rumah di situ. Kebanyakan mereka adalah nelayan. Tahap kemiskinan di situ boleh dikatakan tinggi jugakla, tapi apa yang aku RESPECT, keluarga tu aku tengok ceria n bahagia jer. Anak-anaknya pandai-pandai belaka. Kesimpulannya, dengan ziarahnya aku kat rumah kawan mak angkat aku tu, aku dapat banyak input dan pengalaman yang paling berguna sekali.
Hari terakhir aku kat sana agak menyedihkan jugak la, mana tak nya adik-adik angkat aku tu macam sedih je aku tengok. Sebelum ni, aku selalu main dengan dieorang, main bola beracun, main buaian, n main puzzle. Sebelum berangkat balik tu, aku sempat la memenuhi permintaan adik angkat aku tu, dia ajak aku main bola beracun kul 1 tgh hari, so aku tak nak kecewakan dieorang, aku pon main la, seronok betul aku tengok dieorag. Yang penting dieorang gembira. Terus terang aku pon sedih sangat-sangat. Memang sedih. Tapi apa boleh buat, perpisahan tercipta jua akhirnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ayat-Ayat Cinta